Wednesday, October 14

Cara merawat masalah Keputihan yang teruk



Cara - cara merawat masalah Keputihan yang teruk .

Harini nak cerita tentang masalah keputihan yang selalu terjadi kat orang perempuan ni. 

Keputihan ada banyak jenis ada yang jenis normal dan ada yang jenis tak normal dimana ia mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan dan berubah warna kecoklatan. Bila ia jadi tak normal maka kita sebagai orang perempuan wajib bertindak cepat sebelum melarat teruk.




Keputihan ni ada banyak jenis :

1. Berwarna Putih 
Cairan keputihan Berwarna putih biasanya keluar pada saat menjelang dan pasca menstruasi, namun patut anda waspada jika pada saat cairan keluar disertai dengan gatal dan bau yang tidak sedap seperti bau anyir. Hal ini menjadi tanda-tanda infeksi yang wajib diperhatikan doktor.

 2. Berwarna Jernih dan Elastis 
Cairan yang berwarna jernih biasa juga akan menghampiri anda pasca menstruasi, awalnya cairan ini berwarna pekat namun lama kelamaan menyerupai cairan hingus, cairan ini merupakan pertanda bahwa anda sedang dalam masa ovulasi.

3. Berwarna Kuning 
Cairan keputihan berwarna kuning yang keluar dari organ kewanitaan anda patut berwaspada. Boleh jadi organisme kuman tumbuh dan bersarang pada organ kewanitaan anda. Biasanya organisme ini masuk dalam tubuh anda melalui hubungan seksual, waspada pula bahayanya boleh jadi ini merupakan gejala dari infeksi gonorhoe, klamida dan trichomonas. Keputihan jenis ini disebabkan oleh bakteri jahat jenis mycoplasma hominis, bakteri gardnerella vaginalis juga tipe prevotella dan bacteroides. Faktor penyebab bakteri ini masuk dalam tubuh anda adalah IUD, merokok,menggosok area kewanitaan terlalu kuat dan lama.

4. Berwarna Coklat 
Biasanya keputihan warna coklat terjadi kerana periode haid, eliminasi endometrial, kehamilan di awal, menopouse atau sebagai tanda penyakit alat kelamin anda. Keputihan abnormal yang bercirikan adanya penyakit iaitu di tandai dengan cairan yang dikeluarkan disertai dengan rasa nyeri pada pinggang dan belakang anda, cairan berbau tidak sedap. Hal ini patut anda berwaspada ditakuti ini merupakan tanda awal penyakit kanser serviks atau pelvis inflammatory disease. 

5. Berwarna Abu-abu 
Jika cairan keputihan anda berwarna abu-abu dengan disertai gatal, bau tidak sedap dan bengkak kemerangan pada sekitar mulut kewanitaan anda, sebaiknya hal ini mendapatkan perhatian serius dari doktor kerana boleh disebabkan oleh bakteria berbahaya. berbahaya adalah warna abu-abu dengan garis darah dan bersifat encer. Kemungkinan anda sedang mengalami kanser. Adapula jika cairan anda terinfeksi bakteri non spesifik kemungkinan gejalanya ditimbulkan kelebihan hormon estrogen.

 6. Berwarna Hijau Cairan 
keputihan berwarna hijau jika debit dari cairan ini keluar dengan jumlah besar yang disertai dengan adanya aroma busuk dan nyeri yang berlebih pada organ kewanitaan, anda patut berjaga-jaga ini boleh jadi pertanda dari infeksi organ reproduksi. Biasanya penyebab cairan keputihan berwarna hijau adalah adanya infeksi oleh protozoa iaitu Trichomonas vaginalis. Pada tingkatan yang parah anda akan mengalami rasa panas dan gatal di sekitar kewanitaan , kemungkinan ini akan disebabkan oleh Nisseria gonorrhoe atau GO. Meskipun tidak semua keputihan berbahaya akan tetapi jika anda mengalami keputihan berwarna, berbau , timbul rasa gatal di area kewanitaan . Anda harus waspada, seperti yang diuraikan di atas. Keputihan (flour albus) merupakan pertanda anda mengalami masalah pada kewanitaan anda. Keputihan juga dapat disebabkan oleh pola kehidupan anda yang tidak dapat menjaga kebersihan area kewanitaan dan pola hidup yang seimbang.

Punca Berlaku Keputihan:


  • Keputihan atau lendir faraj berubah akibat perubahan hormon, perubahan mental, jangkitan, ubatan, penyakit dalaman. Wanita mempunyai kitaran haid yang dipengaruhi oleh hormon.
  • Keputihan akan bertambah cair ketika ovulasi dan bertambah likat ketika hampir haid.
  • Wanita yang dalam keadaan terangsang seksualnya juga boleh menambahkan lagi keputihan yang dialaminya.
  • Keadaan stres mental juga boleh mengakibatkan perubahan hormon dan mengakibatkan keputihan berlebihan.
  • Begitu juga dengan penyakit dalaman seperti penyakit kencing manis, tiroid juga mengakibat ketidakseimbangan hormon dan cenderung kepada penyakit.
  • Penyakit yang paling biasa menyebabkan perubahan lendiran faraj adalah jangkitan seksual seperti Bacterial vaginosis, Candida vaginitis, Trichomonas vaginitis, Gonorea, Chlamydia atau herpes.
  • Setiap satu jangkitan mempunyai sifat lendiran dan bauan tertentu. Dapatkan nasihat doktor untuk memastikan bahawa keputihan itu adalah cuma lendiran faraj biasa dan bukannya disebabkan oleh jangkitan.



Terdapat cara tambahan untuk mencegah keputihan wanita:
  • Pastikan bahagian dalam celah peha anda dibersihkan dengan sempurna. Jika tidak, warna kulit bahagian dalam akan bertambah gelap.
  • Penggunaan tuala wanita dan panty liner boleh mengundang kehadiran kulat. Jadi, pastikan anda sentiasa menjaga kebersihan alat sulit memasing.
  • Elakkan memakai seluar dalam yang terlalu ketat serta diperbuat daripada kain nilon.
  • Kurangkan kekerapan pengambilan ubat antibiotik.
  • Jika boleh, hindari pengambilan pil perancang keluarga.


Rawatan apa yang terbaik untuk Keputihan ini?

Set keputihan yang terdiri daripada Alfafa Complex dan Garlic Complex sangat membantu mengurangkan gejala keputihan yang merbahaya.


              

Alfalfa Complex
  • Mencuci hati, darah dan usus - Alfalfa adalah makanan yang sangat beralkali yang boleh mengembalikan kenormalan badan yang berasid, menghilangkan toksin dari badan, membersihkan hati, kolon, darah dan mencantikkan kulit dan otot.
  • Melawan alahan - Memperbaiki keadaan kulit dan hidung sensitif, kurap, bau badan dan ulat air dengan berkesan.
  • Baik untuk perubahan patologi di dalam usus dan perut - Memperbaiki masalah saluran penghadaman seperti kembung, hyperacidity, ulser gastrik, hepatitis dan sembelit.

Garlic Complex
  • antibiotik semulajadi untuk mempertingkatkan sistem imun tubuh, menghalang penyakit berjangkit seperti selsema, kulat, kuman, virus dan yis candida.
  • menghalang alergi - hidung sensitif, sinus, alergi, asthma, selsema dan hepatitis.
  • mempertingkatkan sistem penghadaman - kembung perut, gastrik, ketidakhadaman, malah mampu menentang bakteria H.pylori dan menghalang ulser gastrik. 
  • menstabilkan glukos di dalam tubuh
  • menurunkan kolesterol
  • menurunkan darah tinggi
  • detoksifikasi

Apa kata mereka yang telah mencuba dengan set keputihan ini:







Bagi anda yang ada masalah keputihan ini saya sangat syorkan anda mengambil Garlic dan Alfafa. Boleh whatssap no ini 017-7697364 untuk pembelian.

No comments:

Blog yang sangat lama tak di update!

Harini 24 Ogos 2019.... Lama dah tak menulis di sini... sampai terlupa nak log in blogspot ni macam mana...aduhai... ini lah blog perta...