Cara membuat Kuih Koci pulut hitam bersantan lemak berkrim !

Kuih Koci pulut hitam bersantan lemak berkrim...
Kuih Koci pulut hitam bersantan lemak berkrim ....versi moden idea dr blogger http://zalinzalina.blogspot.com/…/siaran-ulangan-tutorial-k….. barakallahu fik ye kak...By Tahrunnisa

Dah lama sangat nak cari resepi kuih koci yang ada salut santan lemak macam ni...kalau kat Pasir Gudang kuih koci macam ni dijual harga RM1 untuk  2 biji! tapi rasa memang sangat sedap tak sama dengan kuih koci biasa..Thanks Tahrunnisa sebab share resepi kuih Koci kegemaran saya ni..Memang terbaiklah !

Resepinya
2 cawan tpg pulut
2 sudu beras pulut hitam dikisar halus dan di ayak...
sedikit garam
1 cawan air (jgn curah semuanya nanti lembek sangat..masukkan sikit2 shingga doh tak lekat tangan..baki air tu dlm 3 sudu besar)
caranya
tpg pulut dan beras pulut hitam serta garam di aduk sebati kemudian curah air sedikit demi sedikit..doh tak lekat kat tangan dah kira ok..doh tak keras n tak lembek sangat..mcm nak buat onde2 tu ..tutup sekejap dgn kain elakkan keras
(inti kelapa manis)
1 biji kelapa parut /kelapa segera/kelapa kering(guna sedikit air panas tuk lembapkannya)
1 biji gula melaka
3/4 cwn gula pasir
1 sudu besar tepung gandum dibancuh dgn sedikit air sahaja
daun pandan disimpul
caranya
masak gula melaka, 3/4 cawan gula pasir daun pandan dgn sedikit air..masak sehingga gula melaka hancur...kemudian tapis..
masukkan kelapa parut tadi..kalau takde kelapa parut guna kelapa kering(kelapa kering tambah sikit air panas tuk lembapkannya) masak sekejap atas dapur..agak2 dah kering masukkan bancuhan tpg gandum tadi..masak sehingga ia lembap2 ..kemudian sejukkan
bulat2kan inti tersebut
daun pisang dilayur atas api... saiz dia 5inci X 5 inci sebaik2nya daun muda la senang nak lipat
(kuah santan pekat)
2 sudu besar tpg beras
2cawan santan pekat
sedikit garam
campurkan tpg beras dlm santan pekat..kacau sebati dan masukkan garam...masak adunan ni sehingga pekat... ketepikan
caranya
masakkan air rebusan dalam satu periuk tuk masak kuih koci ni
ambil sedikit adunan tpg pulut tadi..sebesar onde2 tu... bulatkan kemudian leperkan diatas tangan..masukkan inti kelapa tadi...tutup dan bulatkan balik..buat sampai habis doh
air rebusan dah mendidih..masukkan doh2 kuih koci ni dlm air rebusan sehingga kuih koci ni terapung dan angkat...
masukkan pula kuih koci ni dlm adunan campuran santan dan tepung beras (lihat gambar)
guna sudu ambil doh koci sekali ngan adunan santan tadi letak atas daun pisang yang disapu minyak...bungkus mcm bantal atau nasi lemak pun boleh..
kemudian kukus la sekejap dlm 7 minit tuk bagi aroma daun pisang..siap...!
Ni inti kelapa manis..dibulat2kan terlebih dahulu. ..senang nanti nak masuk dlm doh
Setelah inti dimasukkan dan dibulatkan semula...dan direbus seperti onde2/kuih melaka 

Setelah doh direbus...masukkan doh dlm kuah santan pekat yg dimasak terlebih dahulu shingga pekat...

Setelah dimasukkan dlm kuah santan pekat..ambik doh guna sudu sekali dgan kuah santan pekat letak atas daun pisang yang telah dilayur
Bungkusla ia sperti ala2 bantal..atau terpulang janji bungkus guna daun pisang yg dilayur terlebih dahulu...kemudian kukus sekejap dlm 7 minit untuk bagi aroma daun pisang
Memang Terbaik Kuih Koci ni!

Selamat Memasak Semua!
Post a Comment