Cara makan vitamin yang betul

Satu soalan yang kerap saya terima adalah "Shaklee ni ada kesan sampingan tak?". Soalan tu normal. Tiada salah pun pada soalan tu. Sebab jenama Shaklee boleh kata baru la juga kat Malaysia. Kita membesar dengan menggenali vitamin sintetik termasuk saya. Saya dulu amalkan vitamin C sintetik. Macam mana nak tau tu vitamin sintetik? Kalau dalam botol ada klorida kontang / silica gel peket kecil dalam dia ada biji-biji tu yang bertujuan nak serap lembapan. kalau ada tu vitamin sintetik la tu. Sebab vitamin sintetik mudah rosak dan banyak guna bahan tiruan.

Realiti di atas adalah antara sebab kebanyakan orang takut untuk mengambil supplement. Alasan ini jugalah yang menjadikan mereka tidak konsisten bila consume vitamin dan wujud golongan anti-supplement. Hmm..bukanlah salah mereka apabila maklumat yang mencukupi tidak diperolehi mereka. Setiap orang berhak mempunyai pendapat dan pilihan sendiri.

Vitamin boleh memberi kesan sampingan jika :-

1. Pengambilan vitamin melebihi dos yang disyorkan. Vitamin larut lemak umpamanya jika diambil berlebihan akan berkumpul dalam aliran darah dan boleh menyebabkan keracunan bila mencapai paras kepekatan yang tinggi. Vitamin C pula jika diambil lebih 2000mg sehari boleh menyebabkan cirit-birit. So jika follow dos pada label insyaAllah selamat dan berkesan.

2. Pengambilan yang banyak (kalsium) dalam satu masa juga boleh membebankan fungsi buah pinggang lebih-lebih lagi bila kurang minum air. Seeloknya jangan lebih 600mg dalam 1 masa. Kerana itu Ostematrix Shaklee sebiji 250mg. Boleh diambil 2biji sekali makan.

3. Kurang minum air, ini adalah kerana air diperlukan untuk penyerapan secara optimum. Jika anda makan vitamin C tetapi kurang air, maka ia ditandai dengan batuk. Vitamin larut air memerlukan air yang mencukupi untuk larut. Minum 200ml / segelas kecil setiap sejam. Jika anda ambil mana-mana supplement atau tak memang air ni wajib 8 gelas sehari. Lagi la kan kalau ambil supplement. Biasanya jika kurang minum air, kesan healing crisis akan lambat hilang.80% pengguna yang kurang mendapat kesan optimum disebabkan disiplin meminum air kosong 3 liter sehari yang kurang.

4. Salah faham. Contohnya selepas pengambilan vitamin B-Complex, air urin akan berwarna lebih pekat. Itu normal dan bukan kesan sampingan.Perubahan warna urin bergantung kepada jenis Vitamin B yang anda ambil, tak kiralah apa2 brand sekalipun, termasuklah Shaklee. Vitamin seperti Vitamin B1 (thiamine), Vitamin B3 (niacin) dan juga Vitamin B6 (Pyridoxine) dikenali sebagai berwarna putih dalam bentuk semula jadi mereka. Oleh itu, tiada perubahan ketara dalam warna urin anda. Tapi, Vitamin B2 (Riboflavin) adalah berwarna jingga dan oleh itu, ia juga mungkin menjadikan urin anda berwarna jingga / kuning terang. 

5. Pengambilan vitamin sintetik (dalam botol ada silica gel) untuk jangka panjang dibuktikan melalui penyeledikan memberi lebih kesan buruk kepada buah pinggang berbanding kebaikan. Shaklee 100% semulajadi! Kerana itu anda tidak berjumpa silica gel dalam botol Shaklee sepertimana dalam beras, tepung, biskut.

6. Faktor lain antaranya mencampur terlalu banyak produk dalam 1 masa atau menggunakan produk yang tidak selamat diguna bersama. Seeloknya gunakanlah sesuatu produk itu mengikut konsultasi pengedar dan dalam kes penjagaan kesihatan, banyak bukan bererti bagus. Sebaliknya produk yang berkesanlah yang bagus. Lately Shaklee terpalit dengan pelbagai fitnah. Bila diselidiki, rupa-rupanya pesakit sebenarnya mengambil supplement jenama lain sekali tetapi tidak dinyatakan. Kes ni berlaku pada Cikgu Mariyana yang menjual ubat kurus dan kes pelajar jururawat yang kantoi banyak supplement tempatan pelbagai jenama dalam lokernya. Jenama lain yang tiada kredibiliti kualiti, tiada research usah la berani pakai ye.

7. Pengguna mempunyai alahan atau penyakit seperti lupus yang tidak boleh menerima sesetengah produk. Maka adalah penting anda mengenali tubuh anda dan memaklumkan pengedar apa yang anda alah. Contoh macam pelanggan saya awal2 dah bagitau dia alah minyak ikan. So tidak lah saya suggest dia ambil Omega Guard walaupun banyak manfaat. Selain itu jika pengguna mempunyai cyst atau toksin tinggi, mereka akan melalui fasa dimana tubuh memberi signal mereka mempunyai penyakit tersebut kerana Shaklee bertindak mengeluarkan toksin dan mengaktifkan fungsi sebenar tubuh.

8. Cara guna tidak betul kerana tidak mendapat guide yang betul. Sama ada beli dari premis atau kiosk tanpa khidmat nasihat percuma berterusan atau beli dari ahli yang menggunakannya untuk diri sendiri tanpa study mengenai produk. Sebagai contoh vitamin C perlu diambil pada waktu pagi jika kulit jenis berminyak, jika diambil waktu malam kemungkinan tumbuh jerawat. Boleh jadi ingin hilangkan jerawat, tetapi dicadangkan penjual ambil vitamin C berbanding vitamin E, walhal vitamin E lah yang terpenting jika ingin hilangkan jerawat. 

9. Pengambilan caffein setiap hari. Saya ada kenal seorang pelanggan yang ambil Lecithin dan Omega selama hampir setahun tetapi tidak berkesan. Kemudian dia cuba puasa sebulan dari minum kopi dan teh dan tiba-tiba beratnya turun 6kg secara ajaib. Kerana apa? Kerana caffein menghalang penyerapan nutrisi tak kira dari supplement mahupun makanan sebenar.  SUMBER


MAKA DENGAN ITU...NAK DAPATKAN KESIHATAN OPTIMUM.. PERKARA DI ATAS SEWAJARNYA DIELAKKAN! 

KESAN UTAMA setelah mengambil vitamin Shaklee ini ialah :

  • Badan rasa lebih bertenaga kecuali mereka yang kurang air maka badan akan menjadi semakin letih kerana kepekatan nutrisi yang tinggi dalam tubuh.
  • Perasaan yang gembira dan mood yang lebih stabil kerana aliran darah lancar.
  • Falsafah Shaklee adalah membina kesihatan berbanding merawat. Sama konsep seperti mencegah lebih baik dari mengubati. Pengguna akan sedar dirinya akan kurang jatuh sakit berbanding sebelum menggunakan Shaklee
  • Badan terasa ringan dan cergas kerana toksin dalam tubuh dapat dikeluarkan
  • Tampak seperti bunga segar yang disirami dan dibajai dengan baik kerana supplement merupakan makanan tambahan dan ianya nutrisi, ibarat baja, ia menyegarkan tubuh pengguna
  • Awet muda apabila digunakan untuk tempoh panjang. Dibuktikan oleh testimoni di bawah
Buktinya pada testimoni pengguna tegar Shaklee untuk tempoh lebih 20 tahun. Nampak perbezaannya?

"Mary and Her Sister are Identical Twins. Mary Anderson from Evansville, Indiana has been a regular user of the entire line of Shaklee products for over 20 years. Mary’s sister rarely uses Shaklee products preferring to use products made by other companies. Even though they were born with the same genetic code, Mary has more energy, feels better, looks younger and is healthier than her non-Shaklee twin sister. Mary has “unbounded energy” at age 69. Mary is very active with her church and does volunteer work. She is President of her local Republican Women’s Organization. "

Everyone thinks this mother of 4 and grandmother of 6 teenagers is younger than 69! Mary’s husband is 77 and he uses Shaklee products, too. “No one ever guesses his age, either!”

Here is Mary and her twin sister at age 4
Here is another picture of them at age 69 (sorry about the quality).

One of them used Shaklee products…can you guess which one? SUMBER

Jom tengok orang Malaysia yang guna full line produk Shaklee..apa kesan pada tubuh dia? Ini kita panggil bukti dan bukan omong kosong. Bukan seorang dua yang menggunakan produk Shaklee berpuluh tahun, malah berjuta orang dari seluruh dunia menggunakan Shaklee untuk suatu tempoh yang panjang.











Bagi anda yang ingin mendapatkan produk Shaklee boleh hubungi saya Amy di talian 017-7697364. SMS/ Whatssap juga dialu-alukan. Konsultasi 100% percuma.


Post a Comment