Friday, July 31

Rawatan penyakit kulit Psoriasis


Merawat psoriasis

Tidak ada ubat untuk psoriasis, tetapi pelbagai rawatan boleh mengurangkan gejala dan kemunculan tompok kulit.

Dalam kebanyakan kes, rawatan pertama yang digunakan akan menjadi rawatan topikal, seperti vitamin D analog atau kortikosteroid topikal . Rawatan topikal adalah krim dan salap yang disapu pada kulit.

Jika ini tidak berkesan, atau keadaan anda lebih teruk, rawatan yang dikenali sebagai fototerapi boleh digunakan. Fototerapi melibatkan mendedahkan kulit anda kepada beberapa jenis cahaya ultraungu.

Dalam kes-kes yang teruk, di mana rawatan di atas tidak berkesan, rawatan sistemik boleh digunakan. Ini adalah ubat oral atau suntikan yang bekerja di seluruh badan.


Hidup dengan psoriasis

Walaupun psoriasis hanya kerengsaan kecil bagi sesetengah orang, ia boleh mempunyai kesan yang besar ke atas kualiti hidup mereka yang terjejas dengan lebih teruk.
Sebagai contoh, sesetengah orang dengan psoriasis mempunyai harga diri yang rendah kerana kesan keadaan itu mempunyai pada penampilan mereka. Ia juga perkara biasa untuk membangunkan kelembutan, rasa sakit dan bengkak pada sendi dan tisu penghubung. Ini dikenali sebagai arthritis psoriatik.

Sila rujuk kepada doktor anda jika anda mempunyai psoriasis dan anda mempunyai apa-apa kebimbangan mengenai kesejahteraan fizikal dan mental anda. Mereka boleh menawarkan nasihat dan rawatan lanjut jika perlu. 


Klik Sini Untuk rawatan Psoriasis

No comments:

Blog yang sangat lama tak di update!

Harini 24 Ogos 2019.... Lama dah tak menulis di sini... sampai terlupa nak log in blogspot ni macam mana...aduhai... ini lah blog perta...